こんにちは、エンチャイルド の広報担当、地球村山歩です。

 エンチャイルド奨学生は一年ごとに奨学生としての資格を更新します。
 奨学生としての更新を希望する学生には、①更新のための申請書(プロフィールの更新)②成績表 ③推薦状(現地担当コーディネーターの推薦も)を提出してもらい、更新するかどうかを決定します。加えて、大学生の奨学生(Global Youth Model)には、大学生としての抱負を提出してもらいます。

 今回は、2021年度に大学4年生になったミンダナオ島ブトゥアン市バランガイ・パガッパタンのマーストレル・G・カブサオ君(カラガ・ステート大学)の抱負を紹介します。
 長文ですが、大学生生活、そして将来に対して真摯(しんし)に向き合うマーストレル君の誠実さと情熱が静かに伝わってくる抱負文となっています。ぜひ最後までお読みください。

I051206

 「教育は、未来へのパスポートです。明日は、今日それを準備する人々のものです」(マルコムX)

 教育は世界を変えるための最高の武器であると、私は常に信じています。人生の目標や夢が曖昧で厳しいものであっても、教育への投資を開始すれば、皆さんはきっと全てを達成することができるでしょう。学校で学んだ私たちの学習、知識、価値観は、確かに人生の課題や障害に直面する際の指針と準備になります。

 私はいつも自分の夢の美しさを信じています。私は前向きで美しい旅(人生)を楽しみにしています。私はソーシャルワークの学士号を取得し、安定した仕事を得て、家を建て、成功した暁には人類に奉仕したいと考えています。

 しかし成功に至るには、はしごのように一歩一歩進んでいかなければならず、最初のラウンドを踏まなければ、最終ラウンドを通過することは決してできないのです。夢がどれほど遠くて高くても、決心し、忍耐強く、そしてそれらを達成することに情熱を持っている限り、全ての苦労と障害に耐える必要があると私はいつも信じています。なぜなら、夢への献身には試験があるからです。

 大学生活は非常にストレスが多いものです。私の大学生としての経験は、非常にストレスが多く、困難で、面白く、そして生産的でした。

 ソーシャルワーク学生としての私の最初の年は、楽しさと興奮に満ちていました。私は五つの専攻と33の科目とたくさんの課題を抱えていました。プレッシャーが高まるまでは楽しかったです。セミナーやレクチャーシリーズを企画したり、機関や施設を訪問したりしました。午前7時から午後6時まで、時には夜8時までの授業もあるというハードなスケジュールです。

 2年生になってからは、大学生活ははるかに困難でストレスの多いものになりました。スケジュールが非常に忙しい時は、非常に多くの授業とプレッシャーに満ちていました。私は30以上の負担の掛かる科目を登録していますが、要件は厳しいものでした。確かに、上手な時間管理と忍耐力が必要です。

 大学全体が広いので、歩き回るのは大変疲れました。私は良いサークルに囲まれていたので、大学をより有意義でストレスのないものにすることができました。私は全ての科目でプレッシャーを感じていましたが、良き友人の助けによって、楽しく過ごしました。

 実際、私は学生として学校での成績はとても良いです。私は各学期において落第したことは一度もありません。カラガ・ステート大学で直面する困難にもかかわらず、私は学期ごとに成績優秀者リストに掲載されました。私の苦労は全て報われたのです。

 私たちの国でも新型コロナウイルス感染症のパンデミックが発生したために、大学3年目の年はより大変な年になりました。「新しい日常」となったオンライン授業による学習に柔軟に適応する必要がありました。私は今年、卒業論文とフィールド・エデュケーション1(SW196)またはOJT(オン・ザ・ジョブ・トレーニング)を行いましたが、仕事をする際には健康プロトコルを守り、物理的な距離を置かなければなりません。私たち全員が安定したインターネット接続の通信環境を持っているわけではないので、それは大変困難でした。

 4年生になった今年はフィールド・エデュケーションの現場機関で働くことが許可されていないので、私はバランガイでフィールド・エデュケーション2(SW197)とOJTを行うことは大変困難でした。また、地域研究やグループワークによるリポート調査を行っている地域では、ソーシャル・ディスタンスを保ちながら実施しています。

 大学時代を振り返ると、大学生活を終えるために私は多くの時間と労力、忍耐、献身、そして情熱を費やしました。私は困難と失敗に直面するかもしれませんが、人生の目標を達成することを決して諦めることはありません。むしろそれは、私がより良い学生になるための動機となっています。失敗は、何か新しいことを学び、可能性を受け入れ、そして私の能力とスキルをもっと信じることを教えてくれる機会になりました。

 ここ数年来で私が選択した項目の単位を取得し、大学を卒業できると確信しています。エンチャイルドが私に示してくれたサポートと機会にいつも感謝しています。エンチャイルドの理事長に敬意を表し、私はフィリピンの奨学生が成功を収めるために彼らを鼓舞するための支援を続けていきます。

 エンチャイルドに最大の感謝を表します。

マーストレル・G・カブサオ
カラガ・ステート大学

Snapshot_21-10-16_15-03-57
2段目の右から2人目がマーストレル・G・カブサオ君

 “Education is the passport to the future, for tomorrow belongs to those who prepare for it today.”- Malcon X. I always believe that education is the best weapon you can use to change the world.  No matter how vague and tough your goals and dreams in life, if you’ll start investing in Education surely you’ll be able to clinch and achieve all of it. Truly, our learnings, knowledge, and values learned in school will guide and prepare us in facing challenges and obstacles in Life.
 I always believe in the beauty of my dreams. I look forward to the positive and beautiful journey upon me. I am ambitious to finish my degree on Bachelor of Science in Social Work, got a stable job, build a house, and serve humanity when I become successful in the future. But achieving success is like a ladder you have to follow a step-by-step process you can never pass the final round if you never step the first round. I always believe that no matter how far and high your dreams are, as long as you are determined, patient, and passionate about achieving them you need to endure all the struggles and obstacles because it will test your dedication.
 College life is a very stressful part of a student's life. In my experience as a College student was very stressful, difficult, interesting, and productive. My first year as a Social Work Student was full of fun and excitement. I have lots of loaded subjects with 5 majors and 33 units.  It was fun until the pressure becomes higher I did a lot of organizing seminars, lecture series, and conducting agency and institution visitations. I have tough schedules starting from 7:00 am to 6:00 sometimes I have late 8 pm subjects. In my sophomore year, the college has been a lot more difficult and stressful. College was filled with so much cramming and pressure when I have a very hectic schedule. I have 30 units and loaded subjects, requirements have been tough and paperworks are still loaded. Indeed, it requires good time management and perseverance. It was very tiring to walk around the entire university because it was wide. I was surrounded by good circles that make my college more meaningful and stress-free. I become pressured with all my subjects, but with the help of good friends, it was interesting. Actually, as a student, I perform very well at school. I never let myself be in a failing grade. I am happy because despite the hardships I encounter at Caraga State University it never hinders me to become A Dean’s lister per semester. My hardships are all paid off.
 Until covid Pandemic strikes in our country, my third year in college has been tougher. I have to adjust to new normal setups which are flexible learning via virtual class. I did my thesis, and field 1 (SW196) or the On the Job Training this year but I need to observe health protocols and physical distancing upon doing my work. It was been tougher because not all of us have stable and strong internet connections. Until this year, as a 4th-year student, It was been hard and difficult especially I am doing my field2 (SW197) OJT at my Barangay which we are not allowed to employ in the agency. Also, I observe physical distancing conducting my community study, and group work report study in my community.
 As my reflection on my college years, I sacrifice a lot of time and effort, patience, dedication, and passion in finishing my collegiate years. I may encounter hardships, face downfalls and failures but it never let me stop learning and achieving my goals in life. Instead, it motivates me more to become a better student. My failures taught me to learn something new, embrace possibilities, and believe more in my capacity and skills.  I am determined since the first years that I can and will graduate with the degree that I have chosen. I will always be grateful for the support and opportunities that ENCHILD had shown me and given me. My salute to the president of ENCHILD, Mr.Todate to continue supporting and helping Filipino scholars to inspire them in achieving success. A million thanks for them.

Marstrelle G. Cabusao                                         
Caraga State University
            
クリスマスプロジェクト2021+
スクリーンショット 2021-10-04 222342
スクリーンショット 2021-10-04 222102

ENCHILD